سلطه جويي معلمان و شاگردان

سلامی چو بوی خوش آشنايی

برآن ديده مردم روشنايی

در ادامه بحث سلطه جويي سلطه جويي مي خواهيم سلطه جويي معلم و شاگرد را بررسي كنيم . براي ياد آوري بايد بگويم كه همه ما رفتارهاي سلطه جويي داريم و اصلا اين رفتارها در ذات ما وجود دارند كه انسان بعد از آگاهي آنها را به خويشتن سازي تبديل مي كند. اين سلطه جويي ها بسيار در ارتباطات ما با ديگران مشهود هستند كه اگر مثالهاي آن را ببينيد متوجه خواهيد شد. در قسمت قبل سلطه جويي والدين و نوجوانان را گفتيم و اينبار سلطه جويي معلم و شاگرد را مي گوييم

روشهاي سلطه جويي شاگردان

۱- انداختن افراد خانه به جان معلم : شاگر سعي مي كند با اينكار معلم را تحقير كرده و اشتباه خود را جبران كند مثلا « پدرم مي گويد اين روش معلم شما براي حل مسئله خوب نيست

۲- بيچارگي : شاگرد با ضعيف نشان دادن خود سعي دارد خود را به معلم يا ديگران متكي كند تا كارهايش را پيش ببرد مثلا «هر كاري مي كنم نمي توانم رياضي را بفهمم»

۳- تمارض : شاگرد با خود را به بيماري زدن يا تلقين درد و مريضي سعي مي كند احساس ترحم را جلب كند

۴- فريب دادن : شاگر با تعريف و تمجيد از معلم و احساس نزديكي با او سعي ميكند معلم را فريب دهد مثلا « شما بهترين معلمي هستيد كه تا حالا داشته ام»

۵- مقايسه : شاگر سعي مي كند با بهتر جلوه دادن معلم ديگر معلم خود را تحريك به توجه بيشتر كند مثلا « معلم آن كلاس خيلي بهتر درس مي دهد»

۶- معلم را مقصر قلمداد كردن: شاگرد سعي مي كند ضعف خود را به گردن معلم بندازد مثلا « اگر معلمم اين درس را خوب مي داد من مي توانستم نمره بهتري بگيرم»

 

روشهاي سلطه جويي معلمان

۱- استفاده از سيستم جاسوسي : معلم براي كنترل شاگرد افرادي را از بين آنها انتخاب مي كند تا برايش گزارش دهند

۲- استفاده از نظام نوچه داري: به شاگردان خاصي امتيازاتي داده مي شود پي فرمان فرستاده ميشوند و برخي نيز بدون استحقاق جايزه مي گيرند

۳- معلق نگه داشتن: مثلا در پايان ترم يا مقطع تحصيلي شاگرد را براي رفتن به مقطع بعد معطل نگه مي دارد مثلا نمره او را رد نمي كند

۴- خجالت دادن: شاگرد را در حضور ديگران مسخره مي كند و او را احمق مي شمارد

۵- استفاده از نمره براي تنبيه : مثلا براي يك عمل خلاف شاگرد از نمره او كم مي كند يا به اين وسيله شاگرد را تهديد مي كند

۶- مقايسه: مقايسه ميان شاگردان يا يك شاگرد با خواهر و برادر خودش كه چرا تو مثل فلاني نمي تواني درسخوان باشي

اينها نمونه هايي از سلطه جوييهاي معلمان و شاگردان بود شما هم مي توانيد مواردي به آن اضافه كنيد

مرا با نظرات خود راهنمايي فرماييد

با تشكر

واثق

/ 8 نظر / 42 بازدید
sael

سلام آیا می توانم نظرتان را در مورد سلطه جویی کارفرمايان و کارمندان بدانم؟ متشکرم

sahel

سلام ميثم جان، مواردی که گفتی کاملا درسته........بازم يه چيزی همه اينا درست ولی فقط تو روابط بين شاگرد معلم های ايران..... حتی تا جايی که با گرفتن رشوه ۲۰ هم می دادن،ديگه بقيه موارد جای خودشون رو دارن.اينجا اصلا از اون چيزا خبری نيست.بعضی اوقات خيلی دلم برا معلمای اينجا می سوزه.می تونی يه لحظه تصور کنی که يکی از همکلاسات به معلمت توهين کنه و اونم جلو روی خودش؟!خوب نه اما اينجا چرا.......بعضی اوقات فکر می کنم اينجا بر عکس ايران که حرف حرف معلمه،حرف حرف شاگرده!......از همه اينا گزشته موارد سلطه جويی معلمها اينجا اصلا تصديق نم کنه،ولی مال شاگردها کاملا درسته!..............خوب بالاخره ،شاد وموفق باشی........تا بعد.......

افکار من

مثل دفعات قبل زيبا نوشته ای، موفق باشی

شواليه

شايد افرادی که دست به سلطه جوئی می زنند چون روش ا رتباطي ديگه اي بلد نيستند چرا روي اون يكي روشهاي ارتباطي بحث نمي كني؟؟؟؟؟ راستي يك سري به من بزن....منتظرتم...( با احترام شواليه)

فرياد خاموش

بحثهای جالبی ارائه ميدی...موفق باشی و عشق الهی يارت باد...

ali reza

سلام مهربون.واقعا قلم زيبايی داری منت بزار و به کلبه ما رونق ببخش.

مهدي اسدي

يه ميثم خوب و توانا ميتونه اين طور خوب و توانا مباحث آشنا رو ملموس تر کنه و توضيح مبسوط تری بده... موفق باشی مثل هميشه...